دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران با توجه به آغاز فصل نشا برنج در استان‌های شمالی به شالیکاران توصیه‌های بهداشتی را برای مقابله با کرونا ابلاغ کرد.

نشاکاری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، دانشگاه علومپزشکی مازندران برای حفظ سلامت شالیکاران با توجه به آغاز فصل نشا و امکان تردد انسان، دام، حیوانات، طیور و پرندگان آلوده و ناقل بیماری در سطح شالیزارها برای مقابله با ویروس کرونا اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه‌ای را به کشاورزان توصیه کرده است.

دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران به کشاورزان تاکید کرد که با رعایت فاصله مناسب هیچگونه مشکلی برای کشاورزان و کارگران ایجاد نخواهد شد، رعایت فاصله ایمن حداقل یک‌متر و نیم میان کارگران و نشاکاران حین کار و استراحت در مزرعه است.

این دانشگاه همچنین اعلام کرد: کارگران سعی کنند در هنگام نشاکاری دست‌هایشان را به صورت و مخاطات نزنند و پس از نشاکاری دست و صورت‌شان را خوب شست‌وشو دهند.

 در این دستورالعمل بهداشتی آمده است: کشاورزان از خوردن و آشامیدن در مزرعه بدون دسترسی به آب و مواد شوینده خودداری کنند و همراه داشتن آب و صابون برای شستشوی دست‌ها به هنگام استراحت یا صرف غذا در مزرعه ضروری است.

همچنین در مزرعه به هیچ عنوان از لیوان و ظرف مشترک برای شرب و خوردن غذا استفاده نشود.

نکته دیگری که دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران مزرح کرده است این است که از آب چاه یا آب زمین شالیزاری به هیچ عنوان برای شرب، شستن دست و پا یا وضو گرفتن استفاده نشود و حتما از آب تصفیه‌ شده استفاده کنند.

لباس کار خود را  نیز از سایر لباس‌ها جدا کرده و در مزرعه فضای مناسبی برای تعویض لباس کار در نظر بگیرید. همچنین لباس و وسایل مورد استفاده خود را در معرض نور خورشید به دلیل خاصیت میکروب‌کشی آن قرار دهند.

این دانشگاه  از کشاورزان خواسته است که حین کار در مزرعه از ماسک، دستکش و کفش یا چکمه مناسب استفاده کنند و مراقب کرونا و تب شالیزار باشند و لباس کار، چکمه و وسایل مربوط به محل کار خود را به داخل خانه نبرند.

همچنین از به کارگیری کارگران متفرقه و غیربومی برای نشاکاری و سایر عملیات کشاورزی خودداری شود و از نیروی کار خانواده یا کارگرهای محلی و بومی در امر کشت و کار برنج به خصوص در مرحله نشاکاری استفاده کنند.

قبل و بعد از استفاده از ابزاری همچون بیل، داس، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، همچنین در هنگام تردد در انبار و دیگر محل‌ها، آن‌ها را با مواد گندزدای استاندارد ضدعفونی کنید.

نکته بهداشتی دیگر ممنوعیت استفاده مشترک از ابزار کار یا ادوات و وسایل شخصی است. چنان که حین کار در مزرعه مجبور به استفاده مشترک از یک ابزار شدند، به طور مرتب آن را ضدعفونی کنند.

کشاورزان بدانند که بدون دستکش، عینک و ماسک مناسب از دست زدن به کیسه‌های کود شیمیایی و بذر، قوطی سم، باز کردن در مخزن سمپاش و سمپاشی خودداری کرده و قبل از استفاده از سمپاس پشتی، محل دسته سمپاش را کامل ضدعفونی کنند.

پس از اتمام کار روزانه نیز با استفاده از محلول گندزدای مناسب، تراکتور، تیلر و سایر ماشین‌های کشاورزی را از آلودگی احتمالی پاک کنند.

همچنین کشاورزان از هر گونه رفت و آمد غیرضروری و تجمع در سطح روستا و مزارع باید خودداری کنند.

کد خبر 500695
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha